- O szkole
- >
- Integracja
- >
- Integracja
Integracja w naszej szkole
„Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka
Gdyby wszyscy byli silni jak konie
Gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości
Gdyby każdy miał to samo
Nikt nikomu nie byłby potrzebny”
ks. Jan Twardowski
1. „ Integracja zaczyna się w sercu człowieka” – z kart historii.
1991 r. - powstaje Szkoła Podstawowa nr 16
1993 – pierwsza klasa integracyjna rozpoczyna naukę ( do szkoły przyjmowani są uczniowie niepełnosprawni ruchowo, w normie intelektualnej)
1994-1995 – znoszenie barier architektonicznych (podjazdy, winda)
1998 – w szkole pojawia się pierwszy uczeń z upośledzeniem umysłowym
1999 – pierwsza klasa integracyjna rozpoczyna naukę w Gimnazjum nr 4
2000 – utworzenie Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich
2017 - likwidacja gimnazjów, powstaje Szkoła Podstawowa nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi
2. „ Integracja to bycie razem, to wspólne przeżywanie”.
Termin integracja pochodzi z łaciny (integro) i oznacza proces tworzenia się całości z jakiejś części, zespalania poszczególnych elementów w całość. Sposobem realizowania idei integracji w edukacji jest tworzenie klas integracyjnych w szkołach masowych. Klasy integracyjne umożliwiają włączenie dzieci niepełnosprawnych w społeczność dzieci pełnosprawnych, a tym samym rozwinięcie między tymi dziećmi pozytywnych więzi emocjonalno-społecznych. Nie trzeba stwarzać sztucznych warunków i ,,uczyć”, jak żyć w normalnym społeczeństwie, ponieważ klasy integracyjne są miejscem naturalnej nauki tolerancji, wrażliwości, otwartości i akceptacji. Umożliwiają pełne uczestnictwo dzieci niepełnosprawnych w życiu i rozwoju społecznym dzięki obcowaniu z rówieśnikami, uczą akceptacji odmienności drugiego człowieka, nawiązywania kontaktów każdego z każdym. Rozbudzają świadomość, że wszyscy ludzie mają równe prawa, choć różne są ich możliwości.
Dzięki integracji:
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- - przełamują barierę nieśmiałości i izolacji,
- - odkrywają własne zainteresowania i predyspozycje,
- - mają większą motywację do działania, bo chcą dorównać zdrowym rówieśnikom,
- - uczą się akceptować swoją inność,
- - kształtują wiarę we własne możliwości,
- - dostrzegają swoje mocne strony, a nie tylko słabości
- - rozwijają wyobraźnię,
- - nawiązują przyjaźnie ze zdrowymi rówieśnikami.
Uczniowie pełnosprawni:
- - stają się bardziej tolerancyjni i opiekuńczy,
- - uczą się cierpliwości i empatii,
- - umieją postępować z osobami niepełnosprawnymi,
- - uczą się akceptacji cudzej i własnej inności,
- - stają się odpowiedzialni i życzliwi wobec siebie,
- - przełamują stereotypy.
W naszej placówce każdy uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych objęty jest specjalistyczną pomocą psychologiczno – pedagogiczną. W zależności od rodzaju niepełnosprawności i posiadanych przez dziecko dysfunkcji, szkoła nasza zapewnia pomoc psychologa i pedagoga szkolnego, pedagoga – terapeuty czy logopedy. Uczniowie o specyficznych trudnościach edukacyjnych uczęszczają na zajęcia kompensacyjno – korekcyjne, a uczniowie posiadający orzeczenie do kształcenia specjalnego na indywidualne zajęcia rewalidacyjne.