- Informacje
- >
- Dokumenty
- >
- Zasady organizowania wycieczek
REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 16 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ORLĄT LWOWSKICH W PRZEMYŚLU
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 poz. 1082 ze zm.)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2022 poz. 2230 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1055) - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1533)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1604)
Definicje i pojęcia
- wycieczka szkolna – wycieczka krajoznawczo-turystyczna krajowa lub zagraniczna, jedno- lub kilkudniowa
- organizator wycieczki – szkoła samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami
(np. biuro podróży) - kierownik wycieczki – wyznaczony przez dyrektora pracownik pedagogiczny szkoły odpowiedzialny za organizację i przebieg wycieczki
- opiekun wycieczki – pracownik szkoły pedagogiczny lub niepedagogiczny sprawujący opiekę nad uczestnikami wycieczki, w szczególnych przypadkach za zgodą kierownika wycieczki opiekunem może być rodzic
I. Postanowienia wstępne
- Wycieczki stanowią integralną formę działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, przy organizowaniu której współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
- Organizowane przez szkołę wycieczki powinny mieć na celu w szczególności:
- poznawanie regionu i kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
i historii; - poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- wspomagania rodziny i szkoły w procesie wychowania;
- upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
- przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Organizacja wycieczek wynika z postanowień statutowych szkoły, rocznego planu pracy, w przypadku wycieczek klasowych z celów wychowawczo-profilaktycznych ustalonych przez wychowawców klas.
- Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
II. Organizacja wycieczek
- Osobą odpowiedzialną za organizację oraz za prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki jest kierownik wycieczki, który przedstawia dyrektorowi szkoły termin i cel wycieczki.
- W przypadku wycieczki organizowanej we współpracy z innymi podmiotami np. biurem podroży część obowiązków kierownika, związanych z organizacją i przebiegiem wycieczki, przejmuje
na siebie biuro. - Przewoźnik odpowiada za sprawność techniczną i wyposażenie autokaru, pełną dokumentację gwarantującą jego przejazd oraz zapewnienie pasażerom właściwego poziomu bezpieczeństwa podczas podroży.
- Kierownik wycieczki składa kartę wycieczki do dyrektora w celu jej zatwierdzenia w terminie:
- wycieczka jednodniowa – 3 dni przed
- wycieczka kilkudniowa – 7 dni przed
- Karta wycieczki zawiera:
- program wycieczki (harmonogram),
- listę uczniów biorących udział w wyciecze, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica/opiekuna prawnego,
- Liczbę opiekunów ustala się następująco:
- gdy korzysta się ze środków lokomocji lub udaje się poza miejscowość będącą siedzibą szkoły, opiekę sprawuje 1 osoba nad grupą do15 uczniów;
- na wycieczkach turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba nad grupą do 10 uczniów,
- na wycieczce autokarowej na jednego opiekuna przypada do 15 uczniów (kierowca, pilot, przewodnik – nie są opiekunami w myśl obowiązujących przepisów).
- Liczbę uczestników przypadających na jednego opiekuna ustala się w zależności od wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia, stopnia zdyscyplinowania, specyfiki wycieczki.
- Dokumentacja wycieczki szkolnej
Odpowiednio przygotowana dokumentacja wycieczki szkolnej powinna zawierać:
- kartę wycieczki z harmonogramem – 2 egzemplarze
- listę uczestników – 2 egzemplarze
- pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych (załącznik nr 1)
- regulamin wycieczki podpisany przez uczestników (załącznik nr 2)
- wstępny plan finansowy (preliminarz)
III. Obowiązki kierownika wycieczki:
- opracowuje program i regulamin wycieczki;
- zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
- zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
- zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
- określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom;
- nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
- organizuje i nadzoruje transport ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa;
- organizuje i nadzoruje wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki;
- dokonuje podziału zadań wśród opiekunów;
- dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
- posiada przy sobie pełną dokumentację wycieczki;
- dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu
i przedstawia te informacje dyrektorowi oraz rodzicom za pośrednictwem wychowawców.
IV. Obowiązki opiekuna wycieczki:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami;
- współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu;
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom;
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
- Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
- Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.
V. Uczestnicy wycieczki i ich obowiązki:
- Uczestnikami wycieczki organizowanej przez szkołę są jego uczniowie.
- Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemną zgodę rodziców na udział w wycieczce.
- Rodzice uczniów zobowiązani są poinformować kierownika/opiekuna wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, o ewentualnych przeciwwskazaniach i stale zażywanych przez dziecko lekach.
- Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki.
- Wszystkich uczestników wycieczki obowiązuje punktualność.
- Rodzic/prawny opiekun jest odpowiedzialny za przyprowadzenie dziecka o określonej godzinie na wyznaczone miejsce zbiórki oraz odebranie go po zakończonej wycieczce o określonej godzinie w wyznaczonym miejscu.
- W przypadku niemożności przyprowadzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego może on upoważnić na piśmie inną osobę
- upoważnienie zawiera: imię i nazwisko ucznia; imię i nazwisko upoważnionego, datę wycieczki, podpis rodzica/opiekuna prawnego
- kierownik lub opiekun ma prawo do zweryfikowania tożsamości osoby upoważnionej poprzez wylegitymowanie jej.
- Rodzic/opiekun prawny może pisemnie zezwolić na samodzielne przyjście dziecka na miejsce zbiórki lub na samodzielny powrót dziecka do domu po zakończonej wycieczce.
- zgoda zawiera: imię i nazwisko ucznia, datę wycieczki, podpis rodzica/opiekuna prawnego
- W trakcie trwania wycieczki uczniowie przebywają pod nadzorem opiekunów, za początek wycieczki rozumienie się godzinę zbiórki, a jej zakończenie stanowi moment odebrania ucznia prze rodzica/opiekuna prawnego lub upoważnionej osoby.
- Podczas wycieczki uczniowie mają obowiązek:
- przybyć na wyznaczone dla wszystkich uczestników miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie;
- zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny;
- stosować się do poleceń, zakazów i nakazów kierownika, opiekunów i przewodników;
- przestrzegać przepisów ruchu drogowego;
- w czasie postoju autokaru na parkingu ściśle przestrzegać zaleceń kierownika i opiekunów wycieczki,
- uczestniczyć w zajęciach przewidzianych w programie wycieczki;
- pozostawiać po sobie czystość i porządek;
- posiadać przy sobie ważną legitymację szkolną;
- poinformować kierownika lub opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu, dolegliwościach i przyjmowanych lekach.
- Podczas wycieczki uczniom nie wolno:
- łamać regulaminu wycieczki;
- łamać postanowień statutu szkoły i przepisów bezpieczeństwa;
- łamać wewnętrznych regulaminów w miejscach postoju lub noclegu;
- oddalać się z miejsca, w którym przebywa grupa;
- palić papierosów, pić alkoholu lub stosować innych używek.
- Uczniowie, którzy w rażący sposób naruszają regulamin wycieczki, mogą być z tej wycieczki wydaleni. W takim przypadku uczeń zostaje odesłany do domu pod opieką zapewnioną
przez rodziców ucznia i na ich koszt. - Wydalonych uczniów odbierają rodzice.
- Wobec uczniów naruszających w rażący sposób dyscyplinę dyrektor może zastosować także inne kary zamieszczone w statucie szkoły.
VI. Procedury postępowania w nagłych przypadkach
- W przypadku zaginięcia uczestnika wycieczki:
- jeden z opiekunów poszukuje uczestnika;
- reszta grupy z drugim opiekunem czeka w określonym miejscu;
- w przypadku nieodnalezienia uczestnika w ostatnio widzianym miejscu:
- kierownik wycieczki informuje dyrektora szkoły lub placówki o fakcie zaginięcia ucznia,
- kierownik wycieczki w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki informuje
rodziców/opiekunów prawnych o zdarzeniu i podjętych krokach zaginionego uczestnika,
- kierownik wycieczki w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki zgłasza Policji
zaginięcie uczestnika,
- dyrektor szkoły lub placówki jest w stałym kontakcie telefonicznym
z rodzicami/opiekunami prawnymi zaginionego uczestnika,
- dalsze działania kierownik wycieczki podejmuje w porozumieniu z Policją, informując
dyrektora szkoły lub placówki.
- W przypadku nagłej choroby uczestnika wycieczki:
- należy nawiązać kontakt z rodzicami, którzy mogą udzielić niezbędnych informacji
o jego stanie zdrowia; - udzielić pierwszej pomocy, a w przypadku gdy objawy nie ustępują:
- niezwłocznie wezwać Pogotowie Ratunkowe lub zgłosić się z chorym uczestnikiem
na Szpitalny Oddział Ratunkowy,
- stosować się do zaleceń lekarza,
- mieć stały kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi uczestnika wycieczki,
- powiadomić dyrektora szkoły lub placówki.
Załącznik nr 1 - Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na udział dziecka w wycieczce szkolnej:
Załącznik nr 1 - Zgoda.pdf (292,88KB)
Załącznik nr 2 - ZASADY ZACHOWANIA UCZNIÓW PODCZAS WYCIECZKI SZKOLNEJ:
Załącznik nr 2 - Zasady zachowania.pdf (237,54KB)