REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 16 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

IM. ORLĄT LWOWSKICH W PRZEMYŚLU

 

Podstawy prawne

 

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021 poz. 1082 ze zm.)
  2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2022 poz. 2230 ze zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
    i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1055)
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1533)
  5. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1604)

 

Definicje i pojęcia

  • wycieczka szkolna – wycieczka krajoznawczo-turystyczna krajowa lub zagraniczna, jedno- lub kilkudniowa
  • organizator wycieczki – szkoła samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami
    (np. biuro podróży)
  • kierownik wycieczki – wyznaczony przez dyrektora pracownik pedagogiczny szkoły odpowiedzialny za organizację i przebieg wycieczki
  • opiekun wycieczki – pracownik szkoły pedagogiczny lub niepedagogiczny sprawujący opiekę nad uczestnikami wycieczki, w szczególnych przypadkach za zgodą kierownika wycieczki opiekunem może być rodzic

 

                                                         I. Postanowienia wstępne

  1. Wycieczki stanowią integralną formę działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, przy organizowaniu której współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
  2. Organizowane przez szkołę wycieczki powinny mieć na celu w szczególności:
  1. poznawanie regionu i kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury
    i historii;
  2. poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
  3. wspomagania rodziny i szkoły w procesie wychowania;
  4. upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
  5. upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;
  6. przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;
  7. poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
  1. Organizacja wycieczek wynika z postanowień statutowych szkoły, rocznego planu pracy, w przypadku wycieczek klasowych z celów wychowawczo-profilaktycznych ustalonych przez wychowawców klas.
  2. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.

II.  Organizacja wycieczek

  1. Osobą odpowiedzialną za organizację oraz za prawidłowy i bezpieczny przebieg wycieczki jest kierownik wycieczki, który przedstawia dyrektorowi szkoły termin i cel wycieczki.
  2. W przypadku wycieczki organizowanej we współpracy z innymi podmiotami np. biurem podroży  część obowiązków kierownika, związanych z organizacją i przebiegiem wycieczki, przejmuje
    na siebie biuro.
  3. Przewoźnik odpowiada za sprawność techniczną i wyposażenie autokaru, pełną dokumentację gwarantującą jego przejazd oraz zapewnienie pasażerom właściwego poziomu bezpieczeństwa podczas podroży.
  4. Kierownik wycieczki składa kartę wycieczki do dyrektora w celu jej zatwierdzenia w terminie:
  • wycieczka jednodniowa – 3 dni przed
  • wycieczka kilkudniowa – 7 dni przed
  1. Karta wycieczki zawiera:
  • program wycieczki (harmonogram),
  • listę uczniów biorących udział w wyciecze, zawierającą imię i nazwisko ucznia oraz telefon rodzica/opiekuna prawnego,
  1. Liczbę opiekunów ustala się następująco:
  • gdy korzysta się ze środków lokomocji lub udaje się poza miejscowość będącą siedzibą szkoły, opiekę sprawuje 1 osoba nad grupą do15 uczniów;
  • na wycieczkach turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba nad grupą do 10 uczniów,
  • na wycieczce autokarowej na jednego opiekuna przypada do 15 uczniów (kierowca, pilot, przewodnik – nie są opiekunami w myśl obowiązujących przepisów).
  1. Liczbę uczestników przypadających na jednego opiekuna ustala się w zależności od wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego, stanu zdrowia, stopnia zdyscyplinowania, specyfiki wycieczki.
  2. Dokumentacja wycieczki szkolnej

Odpowiednio przygotowana dokumentacja wycieczki szkolnej powinna zawierać:

  • kartę wycieczki z harmonogramem – 2 egzemplarze
  • listę uczestników – 2 egzemplarze
  • pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych (załącznik nr 1)
  • regulamin wycieczki podpisany przez uczestników  (załącznik nr 2)
  • wstępny plan finansowy (preliminarz)

III. Obowiązki kierownika wycieczki:

  • opracowuje program i regulamin wycieczki;
  • zapoznaje uczniów, rodziców i opiekunów wycieczki z programem i regulaminem wycieczki oraz informuje ich o celu i trasie wycieczki;
  • zapewnia warunki do pełnej realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu oraz sprawuje nadzór w tym zakresie;
  • zapoznaje uczniów i opiekunów wycieczki z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania;
  • określa zadania opiekunów wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki oraz zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczniom;
  • nadzoruje zaopatrzenie uczniów i opiekunów wycieczki w odpowiedni sprzęt, wyposażenie oraz apteczkę pierwszej pomocy;
  • organizuje i nadzoruje transport ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących przepisów  bezpieczeństwa;
  • organizuje i nadzoruje wyżywienie i noclegi dla uczniów i opiekunów wycieczki;
  • dokonuje podziału zadań wśród opiekunów;
  • dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
  • posiada przy sobie pełną dokumentację wycieczki;
  • dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu
    i przedstawia te informacje dyrektorowi oraz rodzicom za pośrednictwem wychowawców.

 

IV. Obowiązki opiekuna wycieczki:

  • sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami;
  • współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu wycieczki i przestrzegania jej regulaminu;
  • sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
  • nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom;
  • wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika wycieczki.
  1. Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
  2. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.

V. Uczestnicy wycieczki i ich obowiązki:

  • Uczestnikami wycieczki organizowanej przez szkołę są jego uczniowie.
  • Uczniowie dostarczają kierownikowi wycieczki pisemną zgodę rodziców na udział w wycieczce.
  • Rodzice uczniów zobowiązani są poinformować kierownika/opiekuna wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, o ewentualnych przeciwwskazaniach i stale zażywanych przez dziecko lekach.
  • Uczestników wycieczki obowiązuje odpowiedni strój uzależniony od charakteru wycieczki.
  • Wszystkich uczestników wycieczki obowiązuje punktualność.
  • Rodzic/prawny opiekun jest odpowiedzialny za przyprowadzenie dziecka o określonej godzinie na wyznaczone miejsce zbiórki oraz odebranie go po zakończonej wycieczce o określonej godzinie w wyznaczonym miejscu.
  • W przypadku niemożności przyprowadzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego może on upoważnić na piśmie inną osobę

- upoważnienie zawiera: imię i nazwisko ucznia; imię i nazwisko upoważnionego, datę wycieczki, podpis rodzica/opiekuna prawnego

- kierownik lub opiekun ma prawo do zweryfikowania tożsamości osoby upoważnionej poprzez wylegitymowanie jej.

  • Rodzic/opiekun prawny może pisemnie zezwolić na samodzielne przyjście dziecka na miejsce zbiórki lub na samodzielny powrót dziecka do domu po zakończonej wycieczce.

- zgoda zawiera: imię i nazwisko ucznia, datę wycieczki, podpis rodzica/opiekuna prawnego

  • W trakcie trwania wycieczki uczniowie przebywają pod nadzorem opiekunów, za początek wycieczki rozumienie się godzinę zbiórki, a jej zakończenie stanowi moment odebrania ucznia prze rodzica/opiekuna prawnego lub upoważnionej osoby.
  • Podczas wycieczki uczniowie mają obowiązek:
  1. przybyć na wyznaczone dla wszystkich uczestników miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie;
  2. zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny;
  3. stosować się do poleceń, zakazów i nakazów kierownika, opiekunów i przewodników;
  4. przestrzegać przepisów ruchu drogowego;
  5. w czasie postoju autokaru na parkingu ściśle przestrzegać zaleceń kierownika i opiekunów wycieczki,
  6. uczestniczyć w zajęciach przewidzianych w programie wycieczki;
  7. pozostawiać po sobie czystość i porządek;
  8.  posiadać przy sobie ważną legitymację szkolną;
  9. poinformować kierownika lub opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu, dolegliwościach i przyjmowanych lekach.
  • Podczas wycieczki uczniom nie wolno:
  1. łamać regulaminu wycieczki;
  2. łamać postanowień statutu szkoły i przepisów bezpieczeństwa;
  3. łamać wewnętrznych regulaminów w miejscach postoju lub noclegu;
  4. oddalać się z miejsca, w którym przebywa grupa;
  5. palić papierosów, pić alkoholu lub stosować innych używek.
  1. Uczniowie, którzy w rażący sposób naruszają regulamin wycieczki, mogą być z tej wycieczki wydaleni. W takim przypadku uczeń zostaje odesłany do domu pod opieką zapewnioną
    przez rodziców ucznia i na ich koszt.
  2.  Wydalonych uczniów odbierają rodzice.
  3.  Wobec uczniów naruszających w rażący sposób dyscyplinę dyrektor może zastosować także inne kary zamieszczone w statucie szkoły.

VI. Procedury postępowania w nagłych przypadkach

  1. W przypadku zaginięcia uczestnika wycieczki:
  • jeden z opiekunów poszukuje uczestnika;
  • reszta grupy z drugim opiekunem czeka w określonym miejscu;
  • w przypadku nieodnalezienia uczestnika w ostatnio widzianym miejscu:

           - kierownik wycieczki informuje dyrektora szkoły lub placówki o fakcie zaginięcia ucznia,

           - kierownik wycieczki w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki informuje

             rodziców/opiekunów prawnych o zdarzeniu i podjętych krokach zaginionego uczestnika,

          - kierownik wycieczki w porozumieniu z dyrektorem szkoły lub placówki zgłasza Policji

            zaginięcie uczestnika,

          - dyrektor szkoły lub  placówki jest w  stałym  kontakcie telefonicznym

            z rodzicami/opiekunami prawnymi zaginionego uczestnika,

          - dalsze działania kierownik wycieczki podejmuje w porozumieniu z Policją, informując

            dyrektora szkoły lub placówki.

 

  1. W przypadku nagłej choroby uczestnika wycieczki:
  • należy nawiązać kontakt z rodzicami, którzy mogą udzielić niezbędnych informacji
    o jego stanie zdrowia;
  • udzielić pierwszej pomocy, a w przypadku gdy objawy nie ustępują:

 

             - niezwłocznie wezwać Pogotowie Ratunkowe lub zgłosić się z chorym uczestnikiem
              na Szpitalny Oddział Ratunkowy,

            - stosować się do zaleceń lekarza,

            - mieć stały kontakt z rodzicami/opiekunami prawnymi uczestnika wycieczki,

           - powiadomić dyrektora szkoły lub placówki.

 

Załącznik nr 1 - Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na udział dziecka w wycieczce szkolnej:

PDFZałącznik nr 1 - Zgoda.pdf (292,88KB)

Załącznik nr 2 - ZASADY ZACHOWANIA UCZNIÓW PODCZAS WYCIECZKI SZKOLNEJ:

PDFZałącznik nr 2 - Zasady zachowania.pdf (237,54KB)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikował(a): Jolanta Bracha

Na skróty